Spolupráce, ohleduplnost, angažovanost, tvořivost a kritické myšlení jsou pilíře programů pro děti. Přečtěte si, na co se můžete při tvorbě programů sami zaměřit!
Nejdůležitější věc, kterou můžeme naše děti naučit, je jak myslet, ne co si myslet.
Margaret Mead
Obsah článku
Spolupráce aneb když táhneme za jeden provaz
Svět klade na děti vysoké nároky. Stále složitější úkoly vyvíjejí tlak na vyrovnávání se se změnami. Schopnost spolupracovat však může být celoživotním pomocníkem. Z náročného úkolu může být nakonec zajímavá výzva.
Děti se u splnění společného úkolu učí:
- přispívat k pozitivní atmosféře ve skupině;
- citlivě dávat najevo nesouhlas;
- dělit se o práci i o uznání z ní;
- dodržovat pravidla a jakou roli hrají v našich životech;
- vyjednávat a dělat kompromisy;
- navazovat na myšlenky/nápady ostatních;
- o týmových rolích.
Tip: Při plánování programů pro děti nemusíte dosáhnout všeho najednou. Stačí si vytyčit třeba menší cíl, který v aktivitě sledujete. Cílem může být např., že si děti dokáží v malé skupině rozdělit samy role a každé svoji roli zná.
Ohleduplnost a angažovanost
Pro děti i dospělé je někdy těžké všímat si věcí kolem sebe, přestože je to jedna ze základních kompetencí. Pokud nevnímáme problémy, které kolem nás vyvstávají, těžko budeme schopni jejich řešení. Prostřednictvím aktivit můžeme děti posilovat v pocitu, že mohou věci kolem sebe měnit.
Děti se mohou učit ohleduplnosti a angažovanosti, např. když:
- si mají za úkol pomáhat ve dvojici;
- jsou vedené k naslouchání druhým v bezpečném prostoru;
- jsou stavěny před úkoly, ve kterých mají formulovat plusy a mínusy různých řešení;
- se učí aktivně vyslechnout názory druhých a reflektují s tím spojené vlastní emoce.
Tip: Přirozený trénink ohleduplnosti a angažovanosti je součástí každého naslouchání. Pokud se Vám podaří zařídit, aby si děti naslouchaly navzájem a nepřekřikovaly se, je to velký úspěch. Klíčem k němu je z našich zkušeností důslednost. Stanovte si pravidla na začátku, dohodněte se na nich a nebojte se kdykoliv jakoukoliv aktivitu přerušit s tím, že si je připomenete.
Tvořivost
Podmínky se mění rychlostí blesku. Co platilo včera už neplatí. Dávno neplatí, že co jsme se naučili kdysi, bude navždycky fungovat. Naopak. Dnešní svět je plný změn a naším úkolem je na to děti na to.
Děti mohou rozvíjet svoji tvořivost otázkami:
- Co by…kdyby?
- Pokud…pak?
- Dalším příkladem může být…?
Tip: Přečtěte si článek, jak přimíchat do programů pro děti improvizaci a kreativitu!
Kritické myšlení
Držet krok s dobou je stále náročnější. Z každého článku se na nás hrne spousta informací, o jejichž výpovědní hodnotě bychom se měli učit pochybovat. Jak pomoct dětem, aby nebyly pouze čtenáři titulků, nevěřili nejvíce emocionálním řečníkům a obecně v nich vzbudit pocit zodpovědnosti za hledání informací?
Jak rozvíjet u dětí kritické myšlení:
- Hledejte společně rozdíly, ale i podobnosti.
- Všímejte si detailů.
- Hledejte příčiny a důsledky.
- Nebojte se formulovat definice vlastními slovy.
- Nacházejte důkazy.
- Ptejte se na nejednoznačné otázky.
Tip: My jako pedagogové jsme často hlavní lakmusový papírek. Necháváte děti pochybovat? Vadí Vám jejich všetečné dotazy? Skutečností totiž je, že jako u všeho platí, že pokud sami nejste kritického myšlení schopni, velmi těžko se vám podaří vzbudit zájem u dětí.
Výhody rozvoje dovedností na školách v přírodě a adaptačních kurzech
Velkou devizou programů v přírodě je samotné prostředí. Výhody trávení volného času v přírodě jsou nepopiratelné. Zábava, objevování nového a dobrodružství k učení patří!
Dobré učení nejde bez pozitivní emoce.
Rogers
Jak pomáhá pohyb myšlení:
- většina interakcí mezi dětmi probíhá ve stoje, což je přirozenější;
- umožňuje vyplavovat hormony štěstí a nese s sebou obecně hravost;
- zmírňuje stres;
- eliminuje přesycení informacemi;
- podle studie Give Your Ideas Some Legs: The Positive Effect of Walking on Creative Thinking dokonce když lidé chodí, dosahují až o 60 % lepších výsledků, než když sedí.
Tip: Nepředstavujte si nutně velké sportovní výkony. Rozpohybovat děti lze různými způsoby. Zadejte dětem úkoly do dvojic a běžte s nimi na procházku. Během ní vymyslí a naplánují, co je potřeba a ještě se u toho pobaví.